Berlin markerede med denne uges Fashion Week begyndelsen på de internationale modeuger. Fra nu af præsenterer de mest populære designere atter deres nye kollektioner og lægger dermed grundstenen til årets modetendenser.
Også tilbehør som briller orienterer sig efter årets modetendenser.
Formålet med undersøgelsen
Som en del af Berlin Fashion Week har vi gennemført en europæisk undersøgelse. Formålet med undersøgelsen var at finde ud af, om briller vil fortsætte med at have ligeså høj status som tilbehør og accessorie, eller om de blot vil få status af et mere upopulært synsforbedrende hjælpemiddel, ligesom de havde for et par år siden.
Derudover afgør undersøgelsen også, hvilke briller der ifølge de adspurgte modeeksperter kommer til at være på mode. Der blev ikke kun spurgt til den mest populære form, men også det mest populære materiale og farve.
Resultaterne af undersøgelsen i forhold til betydningen af briller var meget klare og entydige. Hele 77 procent af de adspurgte mener, at briller vil bevare deres nuværende høje status i modeverdenen eller bliver endnu vigtigere. Kun fire procent af de adspurgte ser brillerne som et synsforbedrende hjælpemiddel.
Den tyske designer Marcel Ostertag bekræfter dette: “Briller vil fortsætte med at være et statement på markedet. Det er et tilbehør og en accessorie, som ikke har nogen alders- eller typegrænser.”
På spørgsmålet om tendenserne for 2017 har 23 procent af de adspurgte angivet overdimensionerede briller. Dette blev efterfulgt af runde briller og minimalistiske briller. Katteøjnebriller ender sammen med de velkendte og iøjnefaldende nørdebriller på fjerdepladsen.
Ligeledes en populær model, som er blevet spottet ofte siden sidste år, er filigranbriller i metal. Denne tendens blev også bekræftet ved Fashion Week. Brillefirmaet Labels præsenterede deres nye briller i samarbejde med modefirmaet Maisonnee på catwalken. Grundlægger Matthias Busch bærer selv et par briller med en fin rist.