Michael, siden august 2020 har du været adm. direktør sammen med Dennis Martens, der grundlagde virksomheden i 2009. Hvad fik dig til at skifte fra medie- og reklamebranchen til en digital virksomheden som Edel-Optics?
Michael Busch: Optikerbranchen er en meget traditionel branche, hvor der stadig er et stort potentiale inden for e-handel, hvilket virkelig appellerer til mig. Da jeg arbejdede i medie- og reklamebranchen, var jeg altid ”kun” rådgiver – jeg stod midt i det hele og alligevel lidt ved siden af. Nu er jeg med til at tage beslutninger om vores egne produkter og er også ansvarlig for dem. Dennis og jeg passer sammen som to puslespilsbrikker: Han har en masse teknologisk og faglig ekspertise inden for optikerbranchen, mens jeg udtænker strategier, som skal være med til at gøre Edel-Optics endnu mere kendt og succesrig.
Jeg havde allerede tidligere arbejdet sammen med kunder fra optikbranchen, men én ting slog mig straks hos Edel-Optics: Briller ses ikke kun som værende visuelle hjælpemidler, de er modeaccessoires, og Edel-Optics er mere modebevidst og attraktivt prissat end konkurrenterne.
Edel-Optics’ detailkoncept har allerede modtaget adskillige priser. Hvorfor er din løsning så interessant for detailhandelen?
Dennis Martens: Integrationen af og den systematiske udvidelse af salgskanaler er meget diskuterede emner i detailhandlen. Det særlige ved virtuelle varedisplays er de synergieffekter, som vi genererer mellem online- og offline salg. I butikkerne får kunderne det bedste fra begge verdener: et stort udvalg, søgefunktioner og online-priser, mens de samtidig modtager service og rådgivning fra en optiker.
Vi giver vores kunder mulighed for at frigøre sig og bestemme selv. Traditionelt set er de fleste mennesker afhængige af deres optiker, tre ud af fem kunder vælger de briller, som optikeren anbefaler. Men over for os sidder der kunder, som ved præcis, hvad de vil have. Transparens er nøgleordet, hos Edel-Optics har kunderne altid mulighed for at skabe sig et overblik over hele sortimentet takket være integrationen af vores webshop i den fysiske detailhandel.
Derudover er vores logistik yderst effektiv, og vi kan reducere kapitalbindingen, da vi har et lager, som vi bruger til både online- og offline salg. Endelig står vores konsekvente implementering af iPad-konceptet i centrum. Når man kaster et blik på det, ser man hurtigt, at vi aldrig gør noget halvt.