„Forstanden elsker afveksling; hjertet foretrækker gentagelser.“
sagde den tyske journalist Esther von Kirchbach igen og igen. Og det kan faktisk ikke siges tit nok, specielt om mode. Alle, som arbejder i modebranchen, kan stille deres ur efter det eller skrive det i kalenderen. Trends kommer og går. Og så kommer de igen. Og går igen. Det gælder også for det populære fashionaccessoire – brillen. Nogle styles har fejret flere comebacks siden deres coming out, end Sidney Lee har reality-shows på CV’et. Eller er det bare mig, der synes det?
I dette blogindlæg tager jeg en tur i tidsmaskinen for at se nærmere på, hvad der har været moderne de sidste 100 år.
20erne – Forbud og frigørelse
1920er var omvæltningernes tid. Samfundsmæssigt foregik der mange ting i verden, fra de britiske øer til mulighedernes land. I USA begyndte kvinderne at frigøre sig, og forbudstiden (1920-33) var med til at forebygge alkoholisme og vold i hjemmet. Da alkohol (siden den spæde, antikke bryggestart) åbenbart er blevet en uundværlig drikkevare i den vestlige verden, opstod der en omfattende sortbørs, så forsyningen kunne opretholdes. Mange populære film og serier såsom Boardwalk Empire baserer på den dermed forbundne konflikt. Men 20ernes England var også tiltrækkende. Det forbløffer fx mange netflix seere, at serien Peaky Blinders er fuld af oldtimers og gangstere i smarte jakkesæt. Til det intellektuelle look fra tyverne hørte naturligvis en rund metalbrille med et fint stel. I dag er denne brille populær igen. Men den sidder nu stadig bedst på næsen af Thomas Shelby, badass hovedperson i Peaky Blinders, som bliver spillet af Cillian Murphy.
//www.instagram.com/p/B5tIfeAicg0/
40erne og 50erne – Kvinderne var på fremmarch
I disse to årtier havde kvinderne uden tvivl modemæssigt fat i den lange ende. Audrey Hepburn, Marilyn Monroe og Grace Kelly sørgede for, at cat eye stellet blev meget efterspurgt. Den buede form virker meget feminin og understreger de kvindelige ansigtstræk. Denne effekt er de senere år blev genopdaget af brilledesignere. Således har alle mærker, som fører briller til kvinder, mindst en cat eye form i sortimentet. Vogue Eyewear er specialist på området: „Say hola to Yola!“ Hvem vil ikke gerne starte en retro chic revolution med denne smarte brille på næsen?
//www.instagram.com/p/BxZxuA4nsw2/
60erne – Det hvide lærred!
I 60erne var James Bond ikke den eneste agent, som erobrede biograflærrederne. Han fik bl.a. stor konkurrence af Harry Palmer i den britiske spionagefilm The Ipcress File. Hans overordnede betragtede ham som værende arrogant, anmassende og uregerlig. I stedet for at adlyde ordrer, var han komplet ligeglad med, om hans chefer var tilfredse med ham. Den obligatoriske brille, som han bærer, når alle sager skal løses, passer perfekt til hans rebelske væremåde. Mens andre mænd var langsomme til at opdage brillens modeværdi, valgte Palmer fra starten at gå for alt eller intet. Med et bredt komplet indbefattet stel i moderne havana brun tog han kampen op med statements og kriminelle.
//www.instagram.com/p/B3KgnRaFHnI/
70erne og 80erne – Oversize for the win!
Mens supermagterne kæmpede om at opruste med middeldistancemissiler, kæmpede supermærkerne om at opfinde de bedste design og største brillestel. Således ligger rødderne bag nutidens oversize brille allerede 40 år tilbage. Alligevel passer giganterne bedre til nutidens oversize mode end nogensinde før. Vi taler ikke om BMI men derimod om beklædning, som bevidst er stor i størrelsen. Piger føler sig super godt tilpas i store hættetrøjer, som enten tilhører deres brødre eller deres kærester, og de kan næsten bruge deres cowboyjakke som kjole. Drenge foretrækker sneakers såsom en Balenciaga Triple S eller lignende klodsede dad shoes og løber ofte rundt på hæle, der til dels er højere end deres veninders. Så må brillen også gerne være oversize.
//www.instagram.com/p/0GZDODsz2a/
90erne – Skinger og prangende
Hvis du er farveblind og voksende op i 90erne, er du gået glip af noget. I denne poppede tid betød farver, glitter og glamour mere end alt andet. Datidens musikvideoer, som bl.a. blev vist på MTV, da YouTube endnu ikke var opfundet, er det bedste bevis herpå. Denne livsstil smittede også farvemæssigt af på briller og solbriller. Deres form blev tydeligt smallere, stellene blev ovale, og de glas, som tidligere var runde, blev nu mere aflange. Hos solbriller var tonede glas et hit, først og fremmest i blå, gul og rosa, som gav brillen et skinger og futuristisk look. Denne trend kommer også tilbage og genopstår bl.a. i den aktuelle kollektion fra JB by Jerome Boateng.
2000 +
Nutiden føles undertiden mere turbulent end tidligere årtier. Der er ingen stor krise i øjeblikket men til gengæld en masse mindre indsatsområder, som skal prioriteres individuelt. Og det er fint sådan! Samfundsbevægelser som MeToo, Gay Pride, Black Lives Matter, Fridays for Future og lignende afspejles også i moden, som efterhånden er lige så mangfoldig som forbrugerne – både hvad etnicitet og mindset angår. Derfor findes der ikke længere kun én stil, som dominerer et årti. I stedet kommer der hver sæson nye kreationer på markedet, som udfordrer vores smag og stiller spørgsmålstegn ved design, som tidligere var vellidte. Derfor glæder vi os til det nye år og er spændte på, hvad 2020erne vil bringe med sig af spændende overraskelser!