Er der overhovedet nogen? ”Det er da det samme!”
Nej, det er det ikke. Selv om vi på daglig basis bruger begge udtryk synonymt, er der grundlæggende forskel på betydningen af style/stil og mode i fashion sammenhænge. Det sidstnævnte udtryk er lånt fra det franske navneord mode, som igen stammer fra det latinske ord modus (“måde”). Mode er derfor per definition en måde at gøre ting på. Hvis vi slår ordet style op i Cambridge Dictionary, vil vi støde på en lignende definition: “a way of doing something, especially one that is typical of a person, group of people, place, or period”.
Således implicerer begge udtryk, at der foretages noget aktivt. Og det er derfor mere end forståeligt, at modedesignere og fashionistas argumenterer med sprogfolk, som insisterer på, at mode og stil er det samme. Etymologisk er dette måske korrekt, men har du automatisk stil, når du klæder dig moderigtigt på? Her kan vi hvis godt blive enige om, at det ikke er så ligetil.
Hvad er mode?
Mode er dynamisk. Hvis noget er moderigtigt, er det det principielt kun i meget kort tid. Så snart en modetrend er nået ud til masserne og blevet accepteret af mange mennesker, er den forbi igen. For kun tøj, der er nyt og in betragtes som værende moderigtigt. I begyndelsen bæres det altid kun af modebranchens pionerer. Når en trend først er slået igennem, tager det ikke lang tid, før den næste følger. Så snart en fashion trend observeres, nævnes i medierne og efterlignes af masserne, har modepionererne allerede kasseret den og er på vej videre til the next hip thing. Dette er dog ikke et nyt fænomen. Således har borgerskabet altid båret det smukkeste tøj, mens proletariatet forsøgte at efterligne deres udseende for at stige i social anseelse og rang.
Hundrede år senere lever vi nu i en verden, der bevæger sig i et helt andet tempo. Modebranchens typiske opdeling i sæsoner er historie i disse tider, hvor virksomheder såsom Zara lancerer 24 kollektioner om året. H&M praler med i gennemsnit at have ét nyt stykke tøj i sortimentet om dagen. Dette hurtige tempo kræver en masse ressourcer fra alle dem, der gerne vil være med på moden. For det koster først og fremmest en masse tid og energi altid at være ajour. Og apropos „koster”, så koster det også en bondegård! Hvis man vil følge alle trends, kræver det, at man har rigeligt med knaster til at finansiere det konstant voksende klædeskab med. Især de første pieces, der starter/fører en ny modetrend an, kan ofte kun betales af meget få mennesker. Hvis du er modebegejstret og kun har et meget lille budget, er der normalt intet at gøre udover at vente, indtil billigere mærker efterligner den nyeste hype. Så er det din tur! Men får det dig til at se stilfuld ud?
For hvad er stil overhovedet?
Du er din stil! For stil er kun det, som du gør det til. Stil har således intet med trends, vinduesudstillinger eller penge at gøre, men kun med dig selv. God stil er uadskillelig fra dig og din bevidsthed. Hvis du ved, hvem og hvordan du er, skal du bare lytte til din indre stemme for at vide, hvad der passer til dig. Det handler om at have fornemmelse for sine egne præferencer og modet til at implementere dem med selvtillid – også selvom man svømmer mod strømmen. Det får dig nemlig til at skille dig ud fra såkaldte ”fashion victims”.
“Style is a way to say who you are without having to speak”,
sagde den amerikanske stylist Rachel Zoe engang. Hvis du ikke har din egen stil, har du ikke din egen signatur. Den konstante tilpasning til alverdens modetrends og kopiering af looks dræber enhver form for individualitet. Selvfølgelig må man lade sig inspirere her og der. Alle mennesker bliver inspireret på den eller anden måde (både bevidst og ubevidst). Men det handler om at udvikle sin egen stil og skærpe sin profil. Et eksempel: Hvis du kan lide at bære hat, så bær endelig hat! Gør det til dit varemærke. Men vis mod og bær ikke kun din hat sammen med sorte støvler, men også sammen med hvide sneakers. Selvfølgelig kan du også integrere aktuelle hattetrends i din stil, for ”moderigtigt” er jo ikke principielt noget dårligt. Men hvis du pludselig bærer hat, bare fordi at sangeren Usher skabte opmærksomhed med sin hat ved et musikarrangement, er du intet andet end en efteraber.
//www.instagram.com/p/BfF_G2XHSBR/
Vision of the other you
Varemærker er et godt middel at tage i brug, hvis man ønsker sig en høj genkendelsesværdi. Det betyder dog ikke, at hele ens look skal genkendes hver gang. (At skifte farve er dog heller ikke nok.) Hvis man altid har det samme på, keder man sine medmennesker. Naturligvis er ingen tvunget til at følge mottoet ”dress to impress“. Men hvis du ønsker at gøre indtryk, skal du opfinde dig selv på ny nu og da. Almindelige situationer, hvor man som regel forfølger dette mål, er de første arbejdsdage i en ny virksomhed, dates med den nye udkårne eller måske en familiemiddag med slægtninge, som man ikke har set længe. (Hvor vores modpart ingen hæmninger har og ofte vurderer os på vores udseende.)
Det er dog ikke kun tøj, der har indflydelse på vores udseende, for accessoires er også en stor del af det overordnede billede. For eksempel kan et dyrt ur, der stikker ud under skjorteærmet, være et symbol på økonomisk velstand. For ikke at overlade andres opfattelse af os til tilfældigheder, anbefaler vi derfor et par smarte briller. Da dette tilbehør sidder midt i ansigtet, er det vanskeligt at overse. Derfor ville det også være upassende, hvis sommerfestens solbriller får os til at ligne en halvnøgen Mallorca-turist, der straks stikker næsen i en spand sangria. Omvendt ønsker man heller ikke at ligne en grå mus med hinkesten, når man skal til den første fest i sin nye vennekreds.
Dobbeltpakken fra VOOY er den perfekte løsning og giver dig mulighed for altid at have det rigtige sæt briller, solbriller eller én af hver ved hånden. Dette nye mærke tilbyder briller og solbriller i en dobbeltpakke, som du kan sammensætte af alverdens kombinationsmuligheder. Så kast et blik på vores sortiment og udstyr dig med brillemodeller, der passer til din stil og repræsenterer dig perfekt i alle livssituationer.