„Fashion is like eating. You shouldn’t stick with the same menu“,
sagde den japanske modedesigner Kenzō Takada på et tidspunkt. Og han havde ret! Hvis man får serveret det samme igen og igen, begynder man på et tidspunkt at stikke til maden. Derfor serverer mærket KENZO kun farverige kollektioner, som man kan tage for sig af. Der er ingen fare for, at KENZO forsvinder i mængden.
Hyōgo-ken, er navnet på den by, hvor Kenzō Takada i en tidlig alder fandt sit kald i livet. Allerede som barn opdagede han sin forkærlighed for mode, mens han bladrede i sin søsters modeblade. Det var således en logisk konsekvens, at han besluttede at studere modedesign på det berømte Bunka Fashion College i Tokyo, hvor han afsluttede sit studium med succes. Han var den første mandlige studerende, som lagde grundstenen til sin videre karriere på det berømte college. En karriere, som må siges, at have vendt op og ned på modeverdenen.
//www.instagram.com/p/CF9qKb_orW2/
Fra Ginza til Champs-Élysées
For at kunne leve sin drøm måtte Kenzō Takada forlade sin komfortzone i Japan og starte et nyt kapitel i Paris – en af Europas vigtigste modemetropoler. Kun 25 år gammel, skulle starten på et nyt, fremmed kontinent dog vise sig at blive en smule hård for modeskaberen. ”Broke but busy“, måtte han i begyndelsen leve af luft og kærlighed. Således designede han sine første kreationer af stoffer fra loppemarkedet, da han kun havde penge nok til brugte varer. Inspireret og motiveret af kærlighedens by formåede Kenzō Takada alligevel at kreere en succesrig kollektion, og i 1970 gennemførte han sit første modeshow. Virksomheden Kenzo S.A. blev grundlagt, og han åbnede sin første butik, som han kaldte for Jungle Japonaise (japansk jungle). Navnet siger hvis det hele! Han malede bl.a. selv butikkens tomme vægge for at omdanne dem til en regnskov af blomstrende flora og fauna samt de tigre, som KENZO er så kendt for. Den dag i dag er mærket stadig kendt for sine farverige blomstermønstre og KENZO Tiger logoet.
//www.instagram.com/p/CF-j6a9ncLt/
Fra det alvidende øje til katteøjne
Kenzo skabte sig et navn i modeverdenen, og modeverdenen skabte et billede af Kenzo. Virksomhedens varemærker blev hurtigt velkendte. Ud over blomsterprint og det velkendte KENZO tigerhoved er det alvidende øje blevet endnu et symbol, der umiskendeligt repræsenterer KENZO. Det benyttes stadig på KENZO tøj, KENZO håndtasker og andre KENZO fashion pieces.
//www.instagram.com/p/CFiErl9AH-8/
I 1993 blev mærket KENZO solgt til den franske luksusvaregruppe LVMH. Kenzō Takada fortsatte som chefdesigner, indtil han forlod modebranchen i 1999. Han forsøgte at stable et home accessoires mærke på benene, men dette mærke blev aldrig så populært som hans modemærke. Kenzō Takada døde den 4. oktober 2020 i en alder af 81 år i Paris.